🔰 آیا بستر مناسب جهت امکان اعتراض الکترونیکی از ناحیه عموم مودیان مالیاتی از یک طرف و نیز دریافت و رسیدگی آن توسط روسای امور مالیاتی … از طرف دیگر وجود دارد ؟

◾️همانطور که می دانیم برابر دستورالعمل صادره از ناحیه سازمان امور مالیاتی از پس فردا یکشنبه قرار بر اینه که فقط اعتراضاتی که از طریق درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی نسبت به اوراق مالیاتی ( برگ تشخیص مالیات و برگ مطالبه / استرداد مالیات بر ارزش افزوده ) ثبت شود مورد رسیدگی برابر مفاد ماده ۲۳۸ ق.م.م قرار گیرد.

◾️به عبارتی دیگر چنانچه اعتراضات به اوراق یادشده ، از این طریق صورت نگیرد از آنجا که الزام قانونی به عدم دریافت اعتراض به اینگونه اوراق به صورت فیزیکی، حضوری و پستی نداریم، قابلیت رسیدگی در راستای ماده ۲۳۸ ق.م.م ( توافق با مسئول مربوط ) را نداشته و الزاما به هیات های حل اختلاف ارسال خواهند شد.

◾️صرف نظر از تندروی و شتاب سازمان امور مالیاتی در تنظیم و تصویب چنین دستورالعملی [ که البته برابر حکم تبصره ۱ ماده ۲۳۸ ق.م.م بوده و اینکه حکم ماده ۱۷۸ این قانون را هم نادیده گرفته ] گمان می رود مجموعه ادارات امور مالیاتی ( در سطح روسای امور که مسئول رفع اختلاف در راستای ماده ۲۳۸ ق.م.م هستند ) به مراتب از چنین مسیری جهت رفع اختلاف نامطلع تر باشند تا مودیان مالیاتی دریافت کننده ی چنین اوراقی.

◾️برنامه ایجاد شده در سامانه جهت اجرای این اقدام ، همین چندی قبل بارگزاری شده و همین ۳ روز قبل به ادارات امور مالیاتی ابلاغ شده است بدون هرگونه آموزش فنی و یا چگونگی اجرای آن و اینکه بسیاری از روسای امور همچنان ناآگاه و بی خیال …

◾️با اینحال به نظر میرسد بستر مناسب و البته بیشتر از ناحیه دریافت کننده اعتراضات فراهم نبوده و نیاز به فرصتی بیشتر جهت اجرای بهینه آن ضمن رفع موانع قانونی داشته مضافا اینکه سازمان امور مالیاتی تمایلی به انباشت و ارسال این اعتراضات به هیات های حل اختلاف را نداشته و ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *